woensdag 2 oktober 2013

Help het is een chaos! Hoe organiseer je een huishouden?

Wees niet bang, het organiseren van een huishouden begint met een bakje thee, en een stuk papierJ

Je maakt namelijk een huishoud schema. Dat is een schema waarin je kunt aangeven wat, wanneer en hoe vaak gedaan moet worden.  Er zijn er veel te vinden op internet, mijn favoriet zet ik hier onder.
Je begint met te kijken wat er allemaal gedaan moet worden in een huishouden.
Dit verschilt per gezin. Als je met zijn tweeën bent is 1 a 2 wasjes per week genoeg. Heb je er 3 kleine kinderen bij, dan draait dat ding iedere dag..Heb je een droger, dan plan je het strijken na het wassen. Hang je de was buiten, dan strijk je een dag later. Neem je iedere dag stof af of om de dag… Het zijn allemaal je eigen keuzes. Er zijn dingen die elke dag moeten (toilet! Koken! Afwassen!) of één keer per week (grote beurt toilet en badkamer) of één keer per maand (ramen zemen, gordijnen wassen)

Ook is het handig twee keer per jaar een grote schoonmaak te houden. Waarbij echt alles uit de kast komt en er schoon weer ingaat. Vaak is dit eind november, begin december. En een maand voor de Pasen.

De dingen die je iedere dag of één keer per week wilt doen doen kan je hier in vullen

hij ziet er zo uit:


De dingen per maand hier. Hij ziet er zo uit:



En deze zijn voor de twee grote schoonmaak acties. Het voorjaar en het najaar. Die zien er zo uit.

Ook de maaltijden voor een week vooruit te plannen geeft rust in huis. Je kan namelijk alles voor de week in één keer halen. Dan hoef je niet iedere dag naar de winkel. En houd je meer tijd over voor het huishouden.

Deze maaltijd planner gebruik ik. Zo ziet hij eruit.



Maar het is nu een Chaos, en het lijkt wel of armageddon in mijn huis heeft plaatsgevonden…Wat doe ik daaraan?

Ook dat begint achter de tafel…Schrijf op wat je op welke plek wilt bewaren. Maak een onderscheid tussen dingen die je veel gebruikt en dingen die je weinig gebruikt. Let op de ruimte die je hebt.

Dan gaan we volgende week verder met: God help me! Hoe krijg ik mijn huis opgeruimdJ

Huiswerk:
  • Vul de huishoud schemas in. En kijk of het voor je werkt. Zo niet pas aan.
  • Maak een maaltijd schema voor de week.
  • Maak een lijstje met wat je waar zou willen hebben. Bijv. Bakvormen in het onderste keuken kastje links.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten